Irudiak aztertzeko eta baliabideak optimizatzeko adimen artifizialeko zerbitzuen plataforma
Adur Software productions S.Coop., Iametza Interaktiboa eta Komunikazio Biziagoa enpresek adierazitako hiru behar independentetatik abiatuta sortu da proiektua.
Komunikazio biziagoa S.A.L. ARGIA (www.argia.eus) hedabidea argitaratzen duen enpresa da, eta haren hedapen-eremua Euskal Autonomia Erkidegoan (Araba, Gipuzkoa eta Bizkaia) eta Nafarroan biltzen da; izan ere, osorik euskaraz ekoitzitako paperezko argitalpen digitala da. Gaur egungo hiriburuak 80.000 orrialde, 2.624 zenbaki, 40.000 objektu digital (gehienbat argazkiak) eta 3.000 multimedia-objektu (gehienbat bideoak) ditu; ondare horrek 1919tik aurrerako 100 urte baino gehiagoko historiaren nondik norakoak biltzen ditu, unean uneko errealitatearen eta gaurkotasunaren etengabeko isla. Gaur egun, Komunikazio Biziagoa proiektu batean murgiltzen ari da, bilaketa-sistema adimentsu bat duen web plataforma baten bidez bere ondare guztia publiko orokorraren eskura jartzeko. Bilaketa-sistemek behar bezala funtzionatzea eta eskatutakotik hurbilen dagoen materiala aukeratzen arrakasta izatea material-pieza bakoitzari lotutako etiketen edo metadatuen mende dago zuzenean. Etiketatze hori eskuz egiten hasi da, baina lan mekaniko eta aspergarria da, eta langile-baliabide oso baliotsuak kontsumitzen ari da.
Testuinguru horretan, Komunikazio Biziagoa eta Iametza elkarteek material grafikoa katalogatzeko prozesua automatizatzeko beharra identifikatu dute, material hori etiketatzeko behar den denbora murrizteko, etiketen kalitate-mailari eutsiz eta baliabide pertsonalen kontsumoa ahalik eta gehien murriztuz. Etiketa horretan sartzen dira bai irudietan pertsonak identifikatzea, bai eskaneatutako edo formatu digitaleko dokumentuak etiketatzea, gako-hitzak ateratzearen bidez.
Argia-n dagoen beharrizan hori, aldi berean, Iametzaren merkatu-prospekzioari erantzuten dio. Haren interesa teknologia disruptiboak eta gaitzaileak integratzea da, hainbat motatako dokumentu-artxiboak eta -biltegiak (kulturala, administratiboa, industriala…) katalogatu eta argitaratzeko, gaur egun Iametzak esparru horretan ematen baititu bere zerbitzu teknologikoak. Iametza jakitun da irudiak ezagutzeko Adimen Artifiziala bezalako teknologiak sartzeak baliabideak eta ekoizpen-denborak optimizatzea ekarriko duela erakunde askotan, bai katalogazioan, bai dokumentuen bilaketan. Hortik dator Iametzak proiektu honetan duen interesa; izan ere, ahalik eta plataforma eta teknologiarik estandarizatuena eta parametrizagarriena lortu nahi du, historikoki eskuzko lan neketsuetan oinarritu den eta teknologia aurreratuen agerpenak trakzio-efektua eta efektu berritzailea eragin dezakeen arlo honetan zerbitzuak emateko.
Bestalde, Adur Software, garraioa eta logistika kudeatzeko TRANSKAL softwarearen garatzailea, tamaina txiki eta ertaineko portu-terminaletan zentratzen ari da bere merkatu-lerroa. Terminal horietako prozesuen digitalizazioaren barruan, Adur enpresako ezarleek bi egoera identifikatu dituzte: erabilitako denbora handia da, eta zuzeneko eragina dute salgaien garraioaren azken kostuetan.
Lehenengo egoera edukiontzietan sartu gabeko merkantzia-ontzien zamaketa- eta desestibatze-lanetan gertatzen da, hala nola bobinetan, hagaxketan edo profil metalikoetan. Enpresak prozesu hori digitalizatzen ari dira, salgaiaren trazabilitateari eta kokapenari dagokienez gero eta eskaera gehiago daudelako. Baina, nahiz eta bezeroengan prozesua digitalizatu den informazioa sartzeari eta zentralizatzeari dagokionez, eskuz egiten jarraitzen den zereginetako bat salgaiak zenbatzea da. Ataza honek eragin txikia du estibatzeko/desestibatzeko prozesuaren produktibitatean tamaina handiko fardel gutxi direnean (bobinak, adibidez), baina nabarmen handitzen da salgaiak direnean (esaterako, hagaxkak lotutakoak), egiaztatu behar baita lotura bakoitzak adierazitako hagaxka-kopurua duela eta, gaur egun, zamaketariek eskuz egiten dutela. Testuinguru horretan, Adurrek zerbitzu bat izan nahi du, portuko langileek ateratako argazkietatik merkantzia kontatzeko, prozesu digitalizatuan txertatzeko eta zamaketa- eta desestibatze-denborak murrizteko, merkantziaren garraio-kostuetan zuzenean eraginez, salgaiaren trazabilitate- eta kokapen-eskaera gero eta zorrotzagoak estalita dauden bitartean.
Bigarren egoera kamioiek portuko instalazioen barruan egindako ibilbideetan zentratzen da, ekintza mota bakoitzerako hainbat postu dituzten terminalak direnean: sarrerako atea, irteerako atea, ikuskapena, baskula eta eskanerra. Egoera hori Kolonbiako gure SPRB bezeroan gertatzen da batez ere. Han, ikuskapenak etengabeak dira, eta ikuskatzaileen trazabilitate-eskakizunak oso handiak dira. Gaur egun, porturako sarbideak eta egin beharreko ekintzen sekuentzia dagoeneko digitalizatuta dago sarbideak kontrolatzeko sistema baten bidez, baina garraiolariari soilik adierazten zaio zer postutara joan behar duen, ez mota bereko zein postutara joan behar duen. Hainbat ibilbide daude postuetatik, kamioiaren zamaren (edukiontziak edo edukiontzirik gabeko salgaiak) eta salgai mota bakoitzaren kontrol-beharren arabera. Edukiontzi motako karga duten sarbideetan sekuentziak daude 2 urratsetik (edukiontzi huts batetik sartu) gutxieneko 11 pasabideraino (bi edukiontzi deskargatu eta beste bi edukiontzi kargatu); salgai solteen kasuan, pasabide kopurua nabarmen handitu daiteke edukiontzi bakoitza bereizita pisatu behar bada. Kolonbiako SPRB bezeroan terminalerako 160.000 kamioi-sarbideen urtebeteko ezarpenari buruzko datuak aztertuta, ikusten da ibilgailuek batez beste 65 minutu behar dituztela portuaren barruan. Kamioi bakoitzak portuan ematen duen denbora jaitsiz gero, sarreraren maiztasuna handitu ahal izango da, eta portuko terminalaren errendimendua nabarmen hobetu. Esate baterako, denboran % 10 hobetuko da (6,5 minutu sarbide bakoitzeko), eta urtean 17.000 minutuko hobekuntza izango dugu. SPRBren eraginkortasuna hobetuz gero, Kolonbian bi eragiketa itxi genitzake terminal horretatik gertu dauden bezeroekin, egungo egoera ekonomikoak geldiarazten baititu.
Adierazitako behar guztien helburua prozesuen digitalizazioa bultzatzea eta osatzea da, bai eta horiek konpontzeko teknologia aplikagarria ere, adimen artifiziala. Horrela, proiektuaren partzuergoak adimen artifizialeko edo adimen artifizialeko Intelligence as a Service (AIaaS) zerbitzuen plataforma bateratua garatzea planteatzen du, zenbatzeko gaitasuna zentralizatzeko, baliabideak partekatzeko eta antzemandako beharrei erantzuteko zerbitzuak garatzeko, irizpide komun batzuei jarraituz: orokortasuna eta berrerabilera. Helburua, beraz, bikoitza da: batetik, erakunde bakoitzaren egungo beharrak asetzea, eta, bestetik, garatutako osagaiek eta erabilitako prozeduren dokumentazioak etorkizuneko zerbitzuetarako lan-oinarri bat izatea edo proiektuan lortzen direnak egokitzea ahalbidetzea. Gainera, garapenak low-cost kontzeptupean egingo dira, eta, ahal den guztietan, erabilera libreko sistemak erabiliko dira.
Kolaborazioa: Adur Software Productions

Kolaborazioa: Komunikazio Biziagoa

Kolaborazioa: Iametza Interaktiboa
